تاثیر گردن بند طبی و کمربند طبی در بهبود دیسک

تاثیر گردن بند طبی و کمربند طبی در درمان دیسک

اگر اختلال ستون فقرات، تغییر شکل یا مشکل بالقوه‌ای برای شما تشخیص داده شود که با استفاده از حمایت ساختاری خارجی می‌توان به آن کمک کرد، پزشک ممکن است استفاده از گردنبند یا کمربند طبی را توصیه کند. بریس‌ها یک راه ایمن و غیر تهاجمی برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده یا کمک به بهبودی شما از شرایط فعلی هستند.
استفاده از بریس به طور گسترده پذیرفته شده است. آن‌ها ابزار موثری در درمان اختلالات ستون فقرات هستند. در واقع، بیش از ۹۹ درصد از پزشکان ارتوپد از استفاده از آن‌ها حمایت می‌کنند.

بریس‌ها واقعا چیز جدیدی نیستند. آن‌ها در واقع قرن هاست که وجود داشته‌اند. کمربندهای لومبوساکرال (برای قسمت پایین کمر) تا سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد استفاده می‌شد! بریس‌های آتل در سال ۵۰۰ پس از میلاد در تلاش برای اصلاح اسکولیوز (ستون فقرات با انحنای جانبی) استفاده شد. اخیراً بریس‌ها به روشی محبوب برای کمک به جلوگیری از بروز کمردرد اولیه و ثانویه تبدیل شده اند.
در این پست قصد داریم یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن افرادی که دچار آسیب‌ها و اختلالات ستون فقرات نقش بسته است بپردازیم. آن سوال این است که آیا گردن بند طبی و کمربند طبی در بهبود دیسک تاثیر گذارند یا خیر. پس اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید پاسخ این سوال را بیابید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

هدف از استفاده بریس کمر یا گردن

بریس‌های کمر و گردن به منظور کاهش درد و تثبیت بخشی ضعیف یا دردناک ستون فقرات استفاده می‌شود. در اصل، کمربند یا گردن بند طبی سه چیز را انجام می‌دهد:

  • برای کاهش درد، حرکت ستون فقرات را محدود می‌کنند
  • بخش آسیب دیده ستون فقرات را تثبیت می‌کنند
  • به ستون فقرات اجازه می‌دهد تا در هنگام بی‌حرکتی به درستی بهبود یابد

استفاده از گردن بند طبی رایج‌تر از کمربند طبی است، اما هر دو ممکن است زمانی که شرایط اقتضا می‌کند پوشیده شوند.

چه زمانی استفاده از کمربند یا گردن بند طبی ضروری است؟

بریس‌های پشت و گردن ممکن است زمانی استفاده شوند که یک فرد آسیب جدی دیده باشد یا در دوران نقاهت پس از جراحی ستون فقرات باشد. علاوه بر این، بریس‌ها ممکن است به عنوان یک درمان غیرجراحی برای انواع خاصی از ناهنجاری‌های ستون فقرات، مانند اسکولیوز و کیفوز (پشت گرد) ارائه شوند.

انواع گردنبند طبی

برخی از انواع رایج گردن بند شامل موارد زیر است:

گردن بند طبی نرم – گردنبند نرم بسیار شبیه به گردن بند سخت است، اما آنقدر سفت نیست. این معمولاً آخرین نوع بریس است که فرد قبل از بهبود کامل گردن خود استفاده می‌کند.

گردن بندطبی فیلادلفیا – این نوعی گردنبند سخت است که معمولاً از دو قطعه (یک جلو و یک پشت) تشکیل شده است که با نوار چسب به هم وصل می‌شوند.

ایمبولایزر فک پایین (SOMI) – نوعی گردن بند طبی سخت است که به نگه داشتن گردن در تراز مستقیم با ستون فقرات کمک می‌کند. این نوع همسویی و بی‌حرکتی باعث بهبود سریعتر می‌شود.

بریس هالو (Halo) – سخت‌ترین در بین تمام بریس‌های گردن است، این بریس از حرکت گردن و سر جلوگیری می‌کند. این معمولا برای جراحی‌های بزرگ در ستون فقرات گردنی ضروری است.

انواع کمربند های طبی

برخی از انواع رایج کمربندهای طبی شامل موارد زیر است:

کمربندهای ساکروایلیاک و لومبوساکرال – کمربندهایی از این نوع برای کمک به تثبیت کمر فرد استفاده می‌شود. فشرده‌سازی در اطراف کمر به ثابت نگه داشتن ستون فقرات کمک می‌کند.

کمربند تروکانتریک – این نوع بریس کمر که در اطراف لگن بسته می‌شود، برای رفع شکستگی‌های لگن و درد مفصل ساکروایلیاک استفاده می‌شود.

قوزبند کمربند – انواع مختلفی از قوزبند کمربند را می‌توان برای ایجاد یک سطح کلی از ثبات برای کمر استفاده کرد. این نوع بریس‌ها معمولاً از باسن تا قسمتی از پشت امتداد می‌یابند و قسمت بالایی آن با تسمه‌های شانه‌ای در جای خود قرار می‌گیرد.

بریس‌های هایپراکستنشن – بریس‌های هایپراکستنشن خم شدن بیش از حد را به حداقل می‌رساند. آن‌ها معمولاً پس از شکستگی‌های فشاری در قسمت‌های تحتانی و میانی ستون فقرات پوشیده می‌شوند.

کمربند طبی سخت – این نوع بریس برای بی‌حرکت کردن ناحیه کمری ستون فقرات و محافظت از کمر ایده آل است.

انواع آسیب‌ها و اختلالات ستون فقرات در ناحیه کمر

یکی از دلایل برجسته بودن کمردرد صدمات و اختلالات ستون فقرات کمر درد اینجاست که بسیاری از مردم کمردرد مداوم دارند که فعالیت‌های روزانه آن‌ها را محدود می‌کند. این امر آن را به یکی از رایج‌ترین مشکلات پزشکی در کشور تبدیل می‌کند.
یکی از دلایل برجسته بودن کمردرد صدمات و اختلالات ستون فقرات است. ممکن است تعدادی از مشکلات ستون فقرات خود را تجربه کنید، حتی اگر جوان و فعال باشید. با استفاده از بریس‌های طبی می‌توانید این اختلالات را بهبود ببخشید.
چه نوع آسیب دیدگی کمر را تجربه می‌کنید؟ این آسیب‌ها چگونه بر تحرک شما تأثیر می‌گذارند و علاوه بر درد چه علائمی ایجاد می‌کنند؟
به این سوالات پاسخ دهید و می‌توانید سلامت ستون فقرات خود را به عهده بگیرید. در ادامه، اختلالات و آسیب‌های ستون فقرات که استفاده از گردن بند و کمربند طبی در بهبودی آن‌ها موثر هستند، آورده شده است.

آسیب کمر و کمربند طبی

اسکولیوز

اسکولیوز زمانی رخ می‌دهد که فرد دارای انحنای جانبی در ستون فقرات خود باشد. اکثر افراد مبتلا به اسکولیوز در دوران نوجوانی تشخیص داده می‌شوند. اسکولیوز می‌تواند به دلیل شرایط عصبی عضلانی مانند فلج مغزی رخ دهد. نقایص مادرزادی و جراحی روی قفسه سینه و ستون فقرات نیز می‌تواند منجر به انحنا شود. در موارد نادر، آسیب یا عفونت می‌تواند نخاع را از جای خود خارج کند.
موارد خفیف اسکولیوز به سختی قابل توجه است. بسیاری از دانش آموزان در دوره راهنمایی و دبیرستان آزمایشات اسکولیوز را انجام می‌دهند و ممکن است این اولین بار باشد که اسکولیوز آن‌ها مشاهده می‌شود. علائم اسکولیوز شامل شانه‌ها و دنده‌های ناصاف است.

مطلب پیشنهادی:  فشار خون چیست؟

ستون فقرات نامناسب یا خمیده می‌تواند به ریه‌ها و قفسه سینه فشار وارد کند. همچنین می‌تواند با آسیب رساندن به عضلات و اعصاب باعث درد مزمن شود.
کمربند طبی و قوزبند می‌توانند در درمان اسکولیوز موثر باشند. ممکن است برای جلوگیری از بدتر شدن اسکولیوز به جراحی نیاز داشته باشید و ممکن است نیاز به استفاده از بریس کمر داشته باشید.

پاراپلژی

وقتی مردم به انواع آسیب‌های ستون فقرات فکر می‌کنند، اغلب به فلج فکر می‌کنند. فلج یا پاراپلژی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به دلیل آسیب نخاعی، بدن خود را از کمر به پایین حرکت دهد. برخی از افراد به هیچ وجه نمی‌توانند پاهای خود را حرکت دهند در حالی که برخی دیگر دارای محدودیت حرکتی هستند.
آسیب به قسمت تحتانی نخاع می‌تواند منجر به پاراپلژی شود. سقوط، تصادف رانندگی یا ضربات می‌تواند باعث آسیب نخاع شود. آرتریت و التهاب در نخاع نیز می‌تواند منجر به فلج شود. با این حال، می‌توانید فیزیوتراپی برای تقویت عضلات خود دریافت کنید و نحوه استفاده از ابزارهایی مانند ویلچر را یاد بگیرید.
تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس نشان می‌دهد که ستون فقرات کمری تحت تاثیر پاراپلژی قرار گرفته است. همچنین، نشان می‌دهد که اسپوندیلوز ستون فقرات کمری به معنای تغییرات دژنراتیو ستون فقرات در سنین بالا است. کمربند طبی می‌تواند از پیشرفت التهاب دیسک جلوگیری کند و از بروز فلج ناشی از اختلالات دیسک جلوگیری می‌کنید.

شکستگی مهره‌ها

مهره‌های شما می‌توانند بدون هیچ تاثیری بر روی نخاع شما دچار شکستگی شوند. با این حال، شکستگی مهره می‌تواند بسیار دردناک باشد و تحرک شما را محدود کند. ضربه می‌تواند باعث شکستگی مهره شود. اما شرایط استخوانی و افزایش سن می‌تواند باعث فرسودگی مهره‌ها و در نهایت منجر به شکستگی شود.
علائم شکستگی مهره شامل کمردرد، حالت خمیده و احساس سوزن سوزن شدن است. برای جلوگیری از انحنای ستون فقرات، ممکن است لازم باشد برای چند هفته از بریس استفاده کنید. اگر مهره شما به طور قابل توجهی آسیب دیده باشد یا اگر ستون فقرات شما شروع به انحنا کرده است، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

فتق دیسک

یک دیسک بین هر مهره قرار دارد و مهره‌ها را از آسیب محافظت می‌کند. اگر دیسک از جای خود خارج شود، فرد دچار فتق دیسک می‌شود. مهره‌ها دست نخورده باقی می‌مانند، اما ستون فقرات کج می‌شود و کمردرد می‌تواند ایجاد شود.
تروما می‌تواند دیسک را مجبور کند از جای خود خارج شود، اما دیسک‌ها با افزایش سن نیز ضعیف می‌شوند. بسیاری از افراد مسن با خم شدن یا چرخاندن پشت خود دچار فتق دیسک می‌شوند. علائم فتق دیسک متفاوت است. برخی از افراد ممکن است هیچ دردی را تجربه نکنند در حالی که برخی دیگر احساس درد شدید می‌کنند.
گذاشتن فتق دیسک به حال خود می‌تواند باعث آسیب عصبی در پشت و شانه‌ها شود. اکثر افراد با استراحت، استفاده از کمربند طبی و استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کنترل درد خود بهبود می‌یابند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی ستون فقرات کمری زمانی رخ می‌دهد که کانال نخاعی در قسمت پایین کمر شما باریک شود. این امر به اعصاب شما فشار وارد می‌کند که می‌تواند باعث درد و از دست دادن حس در پاهای شما شود.
بیشتر مردم به دلیل آرتروز دچار تنگی کانال نخاعی می‌شوند. غضروف در ستون فقرات آن‌ها شروع به شکستن می‌کند و باعث باریک شدن کانال نخاعی می‌شود. بیماری‌های دژنراتیو استخوان و آرتریت روماتوئید نیز می‌تواند منجر به تنگی کانال نخاعی شود.
برای تقویت کمر و بازیابی تحرک به فیزیوتراپی نیاز خواهید داشت. داروهای ضد التهابی می‌توانند درد و تورم را کاهش دهند، اگرچه برخی از افراد برای کاهش تورم خود به تزریق استروئید اپیدورال نیاز دارند. در این عارضه، کمربند طبی می‌تواند از پیشرفت عارضه جلوگیری کند و درد را تسکین دهد. همچنین، فشار را از روی دیسک برمی‌دارد.

تومورهای ستون فقرات

تومورها می‌توانند در هر قسمتی از نخاع یا ستون فقرات رشد کنند. تومورها همچنین می‌توانند در غشای خارج از نخاع رشد کنند و به ستون فقرات فشار وارد کنند. داشتن تومور در ستون فقرات ممکن است به معنای ابتلا به سرطان نباشد. برخی از تومورها خوش خیم هستند.

علائم می‌تواند متفاوت باشد. بسیاری از افراد دردی را تجربه می‌کنند که با آسیب یا فعالیت بدنی مرتبط نیست. ممکن است در حال استراحت یا نشستن باشید و کمردرد شدید احساس کنید.
شما باید به پزشک مراجعه کنید و یک ارزیابی جامع انجام دهید. ممکن است به عکس برداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن نیاز داشته باشید تا پزشک بتواند تومور را در ستون فقرات شما تشخیص دهد. پزشکان می‌توانند بافتی را از تومور استخراج کنند تا سرطانی بودن آن را تشخیص دهند. در این گونه موارد، پزشک ممکن است پس از عمل جراحی استفاده از کمربند طبی را توصیه کند.

مطلب پیشنهادی:  گردن درد، دلایل بروز و راه های درمان و پیشگیری

نقایص مادرزادی

نقص مادرزادی ستون فقرات در بدو تولد وجود دارد. اسکولیوز یک نوع نقص است، اما چند مورد رایج دیگر نیز وجود دارد. در اسپینا بیفیدا، ستون فقرات و نخاع به درستی تشکیل نمی‌شود. کیسه‌ای از مایع در پشت کودک ایجاد می‌شود که می‌تواند ستون فقرات را تغییر شکل دهد و منجر به از دست دادن تحرک و احساس شود.
کیفوز باعث گرد شدن ستون فقرات فوقانی می‌شود. موارد شدید کیفوز می‌تواند منجر به درد قابل توجه و همچنین مشکلات تنفسی و گوارشی شود.
نقص‌های مادرزادی نیاز به مداخله فوری پزشکان ستون فقرات دارد. درمان بستگی به شرایط دارد، اما برخی از کودکان ممکن است برای اصلاح ناهنجاری‌های ستون فقرات خود نیاز به استفاده از بریس و تمرینات اصلاحی داشته باشند.

بیماری دژنراتیو دیسک

بیماری دژنراتیو دیسک وضعیتی است که در آن دیسک‌های ستون فقرات آسیب می‌بینند، اگرچه برآمدگی ندارند. مایع اطراف دیسک‌ها ممکن است خشک شود و باعث ساییدگی دیسک‌ها شود. به دلیل کهولت سن و ورزش بیش از حد ممکن است پارگی در قسمت بیرونی دیسک ایجاد شود.
بسیاری از افراد در سنین ۳۰ یا ۴۰ سالگی به بیماری دژنراتیو دیسک مبتلا می‌شوند. زمانی که فرد می‌نشیند، کمر خود را خم می‌کند یا جسم سنگینی را بلند می‌کند، درد ایجاد می‌شود. درد می‌تواند از پشت به بازوها و پاها سرایت کند و ضعف عضلانی ایجاد شود.

ممکن است پزشک برای بررسی وضعیت دیسک‌های شما نیاز به اسکن MRI داشته باشد. اگر دیسک‌های شما به طور قابل توجهی آسیب دیده است، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. در موارد خفیف تا متوسط، استفاده از کمربند طبی توصیه می‌شود.

انواع آسیب‌ها و اختلالات ستون فقرات گردنی

بسیاری از بیماری‌ها و شرایط ناشی از مشکلات در ستون فقرات گردنی و بافت‌های نرم و اعصاب اطراف آن است. این موارد شامل:

آسیب گردن و گردن بند طبی

رادیکولوپاتی گردنی: این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که عصب گردنی توسط مهره‌های گردنی فشرده شود. ممکن است احساس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، ضعف و درد داشته باشید. علائم ممکن است موضعی باقی بمانند یا به کل بازو، دست و انگشتان شما سرایت کنند. رادیکولوپاتی گردنی به عصب فشرده یا فشرده‌سازی عصب گردنی نیز گفته می‌شود.

گردن درد: گردن درد یکی از علائم رایج بسیاری از آسیب‌ها و شرایط پزشکی مختلف است. علل شایع عبارتند از شرایط دژنراتیو (استئوآرتریت، تنگی نخاع، فتق دیسک، فشار عصبی)، ضربه شلاقی، استرس ذهنی، فشار فیزیکی، وضعیت نامناسب، رشد (تومور، کیست، خار استخوان)، مننژیت، آرتریت روماتوئید و سرطان.

بیماری دیسک دژنراتیو گردنی: بیماری دژنراتیو دیسک گردن زمانی رخ می‌دهد که دیسک‌های ستون فقرات گردن شما فرسوده شوند.

فتق دیسک: این حالت پارگی یا نشت به دیسک‌هایی است که بالشتکی بین مهره‌ها ایجاد می‌کند. دیسک‌های بین مهره‌ای به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی خم شوید و حرکت کنید.

خارهای استخوانی در ستون فقرات گردنی شما (استئوفیت‌های گردنی): خارهای استخوانی رشدهایی هستند که روی هر یک از هفت مهره در ستون فقرات گردنی شما ایجاد می‌شوند.

اسپوندیلوز گردنی: اسپوندیلوز گردنی که آرتریت گردن نیز نامیده می‌شود، تخریب آهسته دیسک‌ها و مفاصل در ستون فقرات گردنی است.

آسیب نخاعی گردنی: آسیب نخاعی گردن آسیبی است که به مهره‌های گردن شما وارد می‌شود. اکثر آسیب‌های نخاعی در نتیجه یک ضربه ناگهانی و ضربه‌ای به مهره‌ها است.

شکستگی ستون فقرات گردنی: شکستگی استخوان‌های ستون فقرات می‌تواند ناشی از فشردگی (اغلب از ضربه‌های جزئی در فرد مبتلا به پوکی استخوان) یا شکستگی مهره‌ای (مهره‌ای که در همه جهات دچار شستگی می‌شود) یا شکستگی-دررفتگی (بیشتر در اثر تصادف با وسیله نقلیه یا سقوط از ارتفاع) باشد.

فشردگی طناب نخاعی گردن (میلوپاتی اسپوندیلوتیک گردنی): این وضعیتی است که در آن به نخاع شما در ناحیه گردنی ستون فقرات فشار وارد می‌شود. یکی از شایع‌ترین دلایل ساییدگی و پارگی استخوان‌های ستون فقرات است که به آن آرتروز می‌گویند.

تنگی کانال نخاعی گردنی: این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که کانال نخاعی شما در ناحیه ستون فقرات گردنی باریک شود. فضای کمتر در ستون فقرات گردنی، فضای موجود برای نخاع و اعصابی که از نخاع منشعب می‌شوند را کاهش می‌دهد. یک فضای تنگ می‌تواند باعث تحریک، فشرده شدن یا گیرکردن نخاع یا اعصاب شما شود.

تومور ستون فقرات گردن و سرطان: تومورها رشد غیر طبیعی بافت در داخل ستون فقرات شما هستند. آن‌ها می‌توانند غیر سرطانی (خوش خیم) یا سرطانی (بدخیم) باشند.

مننژیت: مننژیت عفونت مننژ است. مننژها یک پوشش محافظ در اطراف مغز و نخاع شما هستند.

استئومیلیت: استئومیلیت یک عفونت باکتریایی یا قارچی استخوان، در این مورد، مهره‌های ستون فقرات است. اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به مرگ مهره‌ها شود.
در تمامی این آسیب‌ها، گردن بند طبی می‌تواند فرایند بهبودی را تسریع کند، درد را تسکین دهد و فشار را از روی قسمت آسیب دیده کاهش دهد.

جمع‌بندی

در این پست به بررسی انواع گردن بند و کمربند طبی و تاثیرات آن بر روی اختلالات و مشکلات دیسک پرداختیم. علاوه بر این موارد، انواع اختلالات شایع ستون فقرات در دو ناحیه کمر و گردن را بررسی کردیم. استفاده از کمربند و گردن بند طبی منجر به تسکین درد و تسریع دوره توانبخشی می‌شود.

به این محصول امتیاز بدهید

برای امتیازدهی روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعدا آرا: 0

اولین نفر امتیاز بدهید

دسته‌بندی سلامتی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
//